Midsommar cupcakes!

Glad midsommar på er alla!
 
Hoppa ni hade en riktigt bra dag/kväll igår! Det hade iaf jag med goa vänner och familjen.
Naturligtvis va vi tvugna att ha nått gottigt till fika så jag bestämde mig för att hoppa fram några sidor i boken för att hitta nått riktigt sommrigt att bjuda på så det fick bli Mazarincupcakes med färska jordgubbar.
 
Dessa va riktigt enkla att göra, gick hur fort som helst!
 
Jag började med att mäta upp smöret som skulle va i och lät det stå framme någon timma så det blev riktigt mjukt. Sedan va det bara att riva mandelmassan och hälla det i skolan med smör och vispa upp det krämigt.
 
    
 
Man skulle sedan ha i ett ägg åt gången och vispa in det i smeten.
 
 
 
Och sist i med mjölket och sedan klart!! =)
 
    
 
Hitta lite sommriga formar.
 
 
 
Sen skulle man som vanligt fylla upp dem 3/4 och sedan in i ugnen i 20 min.
 
 
 
Sen när det hade kallnat och det va dags för fika spritsade jag grädde på och dekorerade med en jordgubbe. Blev väldigt fina och sommriga och mycket uppskattade av alla =) Kul!
 
    
 
 
 
 
 
 
 
 
Gillade denna faktiskt! Mest hur den ser ut, vacker på nått sätt! Smaken va bra, blev väldigt gott ihop med jordgubben. Den får av mig 4 av 5. Så himla enkel att göra och helt klart värt att testa!
 

Cirka 16 cupcakes

Mazarincupcakes med färska bär

  • 250 g mjukt smör
  • 500 g mandelmassa
  • 5 ekologiska ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • 2 liter valfria färska bär (jordgubbar, bigaråer och hallon)
  • 5 dl vispgrädde
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.
  3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning.
  4. Vänd sist i mjölet för hand.
  5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  6. Grädda cupcakesen i mitten av ugnen i cirka 20 minuter. Låt dem svalna helt.
  7. Vispa grädden fluffigt och skiva jordgubbarna.
  8. Spritsa grädden på kakorna som en lite ”bikupa” och fäst bären i grädden.
Han ni där ute också sitta ute nått i midsommar eller fick ni hålla er inne? Vi trotsade regnet och spenderade våran tid ute under lite skydd. En helt vanlig midsommar afton i sverige alltså =) Hehehe!
 
Glöm inte bort det söta här i livet även om ni nu sitter hemma och är bakfulla! <3 Puss!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0