Chocolate swirl cheese cake cupcake

God morgon!
Igår va det dags för en mysig middag/vin kväll med goa töser och då va det ju perfect att gå på recpet nr 4 som var Chocolate swirl cheese cake cupcake Jag har testat att göra cheesecake förut efter som jag blev lite "frälst" av Starbucks cheescake men tyvärr har de jag gjort hemma inte blivit så där jätte goda så jag hade mina tvivel om dessa också. Men jävlar va fel jag hade! =) Här har vi en solklar 5 poängare! Jädrar va göttigt det va! Och de andra verkade mycket nöjda med gårdagens efterrätt de med! Kul! Och det bästa av allt, det va svin enkla att göra!!
 
Först fick man banka sönder lite kex ( eller om man nu inte vill va så extrem kör man dem i en matberedare ) och blanda det med smöret och sedan fördelade man det i muffinsformarna.
 
        
 
Jag gjorde bara en halv sats igår och jag var lite väl optemistisk när jag valde de stora formarna, men även om det inte blev så vackert så var det nog ett smart drag för det blev en bra balans mellan cheesecaken och kexen så ska jag göra dessa igen kommer jag nog använda sådanna formar igen.
 
 
Sedan va det bara att gå på själva smeten. Vispa ihop philadelphiaosten med kesellan.Sedan i med socker och vanilj socker.
 
    
 
Rör i ett ägg i tagetet och sist grädden. Det såg lite mysko ut när man skulle röra i äggen =)
 
 
Men det gick ihop till en fin fin smet sedan och som vanligt måste man provsmaka!
 
    MUMS!
 
Nu när smeten är klar skulle man smälta chokladen och dela upp smeten i två skålar. Man skulle inte ha över 70% choklad för då blev det tydligen för bittert.Jag hade bara vanlig ljus choklad i, skulle nog kunna tänka mig att gå på den där mörka chkoladen nästa gång, för att få en mer tydlig färg skillnad. Kanske ta en 55%.
 
    
 
Dags att fylla upp muffinsformarna, gör det fort innan smeten tar slut ;-) Man skulle hälla i lite av varje, det går säkert att få det mycket snyggare än jag fick till det.
 
    
 
När man titta i ugnen 25 min senare så såg det nästan ogräddade ut, de dallra lite och verkade inte alls klara, men efter förra bakets misslyckande av att ta ut muffinsen i tid drog jag ändå ut dem illa kvickt och perfection!!!
 
 
In med dem i kylen så det får kallna ordentligt och sedan äter man det med grädde eller som det står i receptet, grädde blandat med creme fraich, låter konstigt tyckte vi allihoppa igår men jädrar vad gött det va! Så även om ni tvivlar där ute, testa det!
 
 
Så där har ni min fem poängare! Snabbt fort och super lätt att göra och SÅ god! Sitter och skattar mig mycket lycklig då jag vet att det finns fler i kylen till eftermiddagens fika =)
 

Chocolate swirl cheese cake cupcake

Ingredienser

Kexbotten
400 g digestivekex
150 g smör
 
Fyllning
600 g philadephiaost
2.5 dl kesella 10%
1.5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 st ekologiska ägg
1 dl vispgrädde

Chocolate swirl
150 g mörk kvalitetschoklad 60%
3 msk espressokaffe

Gör så här:

1. Kexbotten
Sätt ugnen på 150 grader.

2. Krossa kexen fint i en mixer eller lägg dem i en plastpåse och krossa med en kavel.

3. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna.

4. Fördela och tryck ut kexblandningen i formarna.

5. Fyllning
Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.

6. Blanda i strösocker och vaniljsocker.

7. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden.

8. Chocolate swirl
Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten, jag smälter min choklad i micron) och blanda ner kaffet.

9. Blanda hälften av cheesecakesmeten med chokladen.  

10. Varva (med hjälp av en sked) smeten i formarna..

11. Grädda i ca 25 min. De ska ha stelnat till men kan dallra lite.

12. Låt svalna och bli kylskåpskall.

13. Blanda creme fraiche och grädde och vispa fluffigt med elvisp. Servera till cupcakesen.

 

Här har ni en länk om ni itället vill göra den som vanlig cheescake och inte cupcakes :

http://www.recept.nu/leila_lindholm/kakor_och_tartor/agg_och_mejeri/chocolate_swirl_cheesecake/

Ha nu en toppen helg och glöm inte bort det söta i livet!



Kommentarer
Johanna

Kalas goda!!!! Jag kan dessutom tänka mig att göra dem utan chokladen och med bär till. Alternativt blanda bär i den delen som egentligen skall vara choklad.
Man kanske skulle ta en långpromenad idag..? När var det fika sa du??? ;-)

Svar: Hahaha! Ja det kan nog behövas både en och två promenader efter denna helgen! =) Men gott va det!!
Jessi

2013-04-13 @ 13:25:23
URL: http://bittersnippan.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0