Rocky Road cupcakes

Jag börjar fundera på om jag verkligen gillar choklad så mycket som jag tror att jag gör. Dessa tyckte nog gubben och barnen va godare än jag själv gjorde iaf. 4 av 5 fick de av gubben, av mig får det bara 2 av 5.
 
Startar som vanligt med att förbereda och sedan vispa ihop ägg och socker.
 
      
 
Sen skulle smöret smältas och efter det skulle man blanda i gräddfilen och kaffet i smöret, det såg mindre gott ut men det såg ju desto godare ut när smeten var klar =)
 
   
 
Sen va det dags att blanda i ordning de torra ingredienserna och sedan hacka och smält chokladen och ha i den i smeten.
 
       
 
Så nu är smeten klar ,då va det dags att ta fram allt det göttiga och börja "skala" alla dumle kolor =)
 
    
 
Sen skulle man börja med att fylla upp lite av smeten i formarna och sedan fylla på med nötter, marsmellow och kolor och sedan på med mer smet. Jag avslutade med att strö lite nötter på toppen också. Mängden får man bestämma själv, ta mer eller mindre av det sakerna du gillar.
 
      
 
 
 
 
 
Nu va det bara dags att ta ur dem och vänta tills de kallnat. Under tiden gör jag glazen. Och som tidigare tar jag sirap istället för honung!
 
    
 
Sen va det bara att låta alla ta på det som de själva ville ha, som tidigare bör man inte göra i ordning fler än va man äter. Glazen blir väldigt hård när den har stått i kylen så om du vill ha den lite enklare att arbeta med kör den i micron några sek och rör sedan om.
 
 
 
 
 

Så betyget för denna va okej. Av mig får den 2 av 5 men av gubben fick den 2 av 5. Han ville dock ha mindre nötter i och jag ville lätt ha mer nötter, tycker det va gott med det salta i.
 

12 Rocky Road Cupcakes

Leilas Rocky Road cupcakes

  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ½ dl strösocker
  • 3 ekologiska ägg
  • 2 msk kallt kaffe
  • 1 dl gräddfil
  • 50 g smör
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 ½ dl vetemjöl
  • 4 msk kakao av god kvalitet
  • 1 nypa salt
  • 100 g mörk choklad
  • 2 dl salta jordnötter
  • 2 nävar minimarshmallows
  • 2 nävar dumlekolor

Fudge glaze

  • ½ dl mjölk
  • 1 ½ dl vispgrädde
  • 2 msk honung ( jag tar sirap)
  • 200 g mörk choklad
  • 1 msk smör
  • Salta jordnötter, minimarshmallows och dumlekolor till garnering
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
  6. Rör ner den smälta chokladen i smeten.
  7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och varva smeten med dumlekolor, minimarshmallows och lite jordnötter. Fyll formarna till 2/3 med smet.
  8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.
  9. Låt svalna.

Fudge Glaze

  1. Koka upp grädde, mjölk och honung. Ta av kastrullen från plattan och låt svalna en aning.
  2. Finhacka chokladen och blanda den med den varma gräddmjölken så att chokladen smälter. Rör i smöret.
  3. Skeda en klick glaze i mitten av varje cupcake och garnera med små bitar av dumlekola, minimarshmallows och salta jordnötter.
 
Hoppas ni alla har det bra i regnet och glöm inte av det söta i livet! <3 Puss!
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0