Mississippi mud cupcakes.

Halloj!!
Tar en paus i mitt tenta plugg och uppdaterar min lilla blogg lite =)
Jag var faktiskt väldigt osäker på om jag ens skulle lägga upp detta receptet eller inte....det är nämligen som så att jag tror tryck-fels-nisse varit framme i boken. Den såsen som skulle vara till blev inte så tjock som jag trodde utan den var mer som en varm choklad dryck i konsestensen och jag tror inte den ska vara det. Jag fick iaf ösa i 100 g extra choklad men det va till föga hjälp....jag gjorde dessa för flera dagar sedan så har funderat ett tag men gör man en sådan här grej, blogga sig igenom en bok, så måste ju även flopparna vara med!  ( Ser fram emot nästa cupcake i boken fresten, då blir det Bounty cupcake! Den ni!! )
 
Ja allt började i munter ton och det flöt på som vanligt.
 
Jag började med att förbereda allt, förr va det mer punkt för punkt men nu har jag börjat förbereda de torra ingredienserna innan jag går på ägg smeten, känns som det flyter på mer då och jag får undan mer på bänken ( göra jag någon glad när det inte är så mycket kaos när jag bakar =P )
 
 
 
Fixade också till chokladen, det va en hel del som skulle vara i smeten =)
 
      Ber om ursäkt för snea bilder =/
 
 
 
( Blir alltid så sugen på choklad doppade jordgubbar när jag smälter choklad!!! )
 
Så nu va det bara att gå på äggsmeten =)
 
    Jag har alltid funderat på hur länge man ska hålla på att vispa, men det jag gjort har ju (oftast) blivit bra så slutar väll när jag tycker att den blivit lagom vit =)
 
Nu är det dags att blanda i chokladen och mjölblandningen. Jag glömde nog berätta att i det smällt smöret skulle man ha i starkt kaffe, jag hade i baylis med kaffe smak istället. Kände dock ingen smak av detta.
 
      
 
Blanda, blanda, eller vända, vända =) Inte för mycket dock utan lagom. Nu va det dags att fylla upp formarna, det är inga där ute (vet att jag frågat förr men fick inget svar då så testar igen) som vet vart man kan köpa fina (bra) muffins formar? Det är liksom halva nöjet att göra dem fina, ska verkligen unna mig det i sommar att fixa till dem fina! =) Nu har det mest blivit lite snabbt för att om oftast inte har så mycket tid till det. Nå väll, tillbaka till formarna! Men först pr
 
      
 
Medans cupcakesen va inne i ugnen så fixade jag med "såsen". Koka upp grädde och mjölk och sirap. Tror att felet ligger vid mjölken....2 dl låter väll lite väl mycket va?!?! Men jag tänkte, står det så så är det väll så, men icke!!
 
        
 
 
 
Jag fick ju som sagt va hacka upp ännu mer choklad så det blev lite kaos där ett tag. Som ni ser på bilden är den väldigt "vattning" =/
 
  
 
Det ska sjunka ihop efter en stund så det blir en grop i mitten ( för såsen och grädden). Men om det inte gör det kan ni hjälpa till och trycka ner lite försiktigt med en sked. Sedan är det bara att fylla upp och äta!! =)
 
 
 
Dessa va tyvärr inte så goda som de ser ut att vara. Jag gör hellere min egna kladdkaka än att jag gör dessa så de kommer tyvärr inte att göras igen. Betyget blir 2 av 5...max!
 
Om ni ska testa där ute så kolla om ni hittar en annan tjockare sås att ha till eller halvera mjölken, för som recpetet är nu är det för blaskigt.
 

12 cupcakes

Mississippi mud cupcakes

  • 2 ägg
  • 2 ½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 ½ dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 nypa salt
  • 200 g mörk choklad
  • 100 g smör
  • 2 msk starkt kaffe

Fudge glaze

  • 1 ¼ dl vispgrädde
  • 2 dl mjölk (???)
  • 2 msk ljus sirap
  • 100 g mörk choklad
  • Vispgrädde och cocktailbär till garnering
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3. Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt i en bunke.
  4. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Jag använder min micro
  5. Smält smöret och rör ner kaffet.
  6. Vänd försiktigt samman samtliga ingredienser.
  7. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. De ska sjunka ner i mitten efter att man har tagit ut dem. 
  9. Låt svalna.

Fudge glaze

  1. Koka upp grädde, mjölk och sirap i en kastrull. Ta bort från värmen och låt svalna en liten stund.
  2. Finhacka den mörka chokladen, häll hacket i kastrullen och rör slätt. Låt svalna något, häll den sedan i gropen på kakorna.
  3. Garnera med en klick lättvispad grädde och ett cocktailbär.

 

Så nu blir det tillbaka till tenat plugg, detta inlägget tog mycket längre tid än planerat då både datorn och internett bestämde sig för att jävlas med mig! =/

Ja ja, glöm nu inte av det söta i livet och ha en super bra vecka! Mot böckerna!!


Puss <3

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0