I´m in bounty heaven!!

Bounty cupcakes!!
 
OMG!! Såååå goda! Jag stötte på jack potten här om dagen i boken. Vi konstaterade precis efter att ha fikat på dessa cupcakes i tre dagar att dessa kommer på en delad andra plats med sweet potato cupcakesen. På första platsen är cheesecake cupcaken, de va bara för underbara! (undra om man måste göra dessa igen i sommar....hm...så många recept!)
 
Dessa va som de andra väldigt enkla att göra. Jag började med glazen för den behöver ju stelna till lite innan man kan spritsa den (fast jag va lat så jag spritsade aldrig på dem utan använde en sked istället, sprits påsarna är slut =( buhuuuu ) Och det står i receptet att man ska ha honung i glazen, det hade jag sist och jag tyckte inte den blev nått gott så jag bytte till sirap och det blev kanon!
 Först skulle man koka ihop grädde, sirap (honung) och lite salt.
 
 
 
Och medans man gjorde detta ska man hacka chokladen i en matberedare så det blir tunna/små bitar.
 
  Anledningen till att man gör så här är att man ska hälla över den varma grädden och har man för stora bitar så kanske det inte smälter så bra.
 
  Sen i med smör och philadelpia osten, sen pump mixa 
 
Men va försiktiga!! Det får bara precis gå ihop, annars skär det sig!!
 
    Och nu in i kylen för att stelna till lite.
 
Nu går vi på kokosen, va försiktiga för det kan gå fort i stekpannan!
 
 
 
Sedan smältde jag smöret och hälde i kokosmjölken, jag försökte hitta en liten burk för att slippa slänga så mycket men det fick bli en stor burk iaf. Jag vispade runt lite i kokosmjölken för det va så stora klumpar i den, ville ha en jämn mjölk med så mycket smak som möjligt i den.
 
         Ser inte så gött ut men =P
 
Nu vispa ihop ägg och socker och blanda till de torra ingredienserna i en egen bunke.
 
      
 
Och nu ska det göttiga in i smeten! =)
 
    
 
Behöver jag förklara för er att smeten va guuuuuudomligt god?!?! Heaven!!
 
    
 
Och sedan va det bara att dela på bounty bitarna och trycka i en halv i varje cupcake ( vist e det riktig smal mat =P Hehehe )
 
  och nu in i ugnen! =) 
 
Och nu! Klara! Tänk om det kunde gå så här fort irl! =)
 
 
 
Jag glömde faktiskt ta en bild på glazen =/ ber om ursäkt för detta! Jag hade ju glazen i en skål och alla fick lägga på så mycket el så lite glaze som de själva ville ha på sina cupcakes. Sen när man skulle fika dagen efter så va glazen jätte hård så då får man värma på den i micron i ca 30 sek och rör om ordentligt. Så mitt råd är att INTE dekorera alla cupcakes på en gång om det inte ska ätas upp just då för glazen blir väldigt hård och då är den inte lika god!
 
     
 
Här ser ni bounty biten titta fram i mitten =)
 
 

Bounty cupcakes

1 dl kokosflingor
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
0.75 dl kokosmjölk
2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1 nypa salt
2.5 msk kakao av god kvalitet
1.5 msk kallt kaffe
6 st bountystänger

Glaze

250 g mörk kvalitetschoklad 70 %
1.5 dl vispgrädde
2 msk honung  (sirap)
1 nypa flingsalt
1 msk smör
100 g Philadelphiaost
Kokos till garnering

 

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rosta kokosen i en torr stekpanna tills den får lite färg.
3. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
4. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
5. Smält smöret, häll i kokosmjölken och blanda det med äggsmeten.
6. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt, sikta blandningen och vänd försiktigt ner det i smeten.
7. Rör ner smält choklad, kokosflingor, kakao och kaffe i smeten.
8. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
9. Halvera bountystängerna och stick ner en halva i varje muffins.
10. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12-13 minuter.
11. Låt svalna.

Glaze
Hacka chokladen fint i en hushållsmixer.
1. Koka upp vispgrädde, honung och flingsalt och häll den över chokladen under mixning.
2. Tillsätt smör och philadelphiaost och ”pulsmixa”.
3. Spritsa glazen över cupcakesen. ( eller gör som m ig och låt alla ta de dom vill ha, och spritsa INTE på dem ni inte kommer äta upp just nu!!
4. Garnera med kokos.

 

Dessa va som jag sa inna sjukt goda!! Gillar ni cocos och choklad så gör dem!! Det får 4 av 5 möjliga, kanske till och med 4,5....jo mer 4,5 faktiskt! =) Gott va det alltså!


Hoppas ni alla har en skön helg där ute och glöm inte av det söta i livet! <3 Puss!!

Ps, letar fortfarande efter tipps på fina BRA cupcakes formar, inga som har några förslag?
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0