Dumlecupcakes

Det är ju lill lördag idag! =D En bra ursökt till att baka till det en dag tidigare än planerat, ja det och att jag blev klar med mitt arbete en dag tidigare än jag räknat med.
 
Idag blev det dumlecupcakes! Idag körde jag på en mer uppstyrd bakning än jag gjort tidigare, jag gjorde i ordning alla skålarna med de olika ingredienserna innan jag började baka.
 
 
Sen är det faktiskt lite roligare att göra så när man har så fina skålar att baka i också! Dessa har jag fått av sambons föräldrar, älskar dessa skålar!
 
     
 
Degen blev väldigt stabbig först men när man haft i grädden och smöret och den smälta chokladen ( ja precis, dessa cupcakes är nästan direkt taget ur en vikt väktar bok ^^ eller NOT! Hahaha! ) så blev smeten genast bra igen.
 
      
 
Det är tydligen viktigt att vända i alla ingredienserna inte använda vispen. Jag är ju inte utbildad på nått sätt så jag vet inte riktigt varför men jag tror att det har nått med "fluffet" i själva kakorna ( ni som kan får GÄRNA rätta mig om jag har fel!! )
 
 
Då va det bara att fylla upp formarna!
 
  Snacka om att smeten va GOD!! Himmel sägger jag bara! =)
 
      
 
Medans cupckesen är i ugnen är det dags att göra choklad granche frostingen. Jag trodde jag floppade helt på den efter som den blev så lös men den "tjockade" till sig efter ca 30 min i kylen, som tur va!
 
  Först mixade jag chokladen till små smulor och sedan hällde jag på den varma grädden blandningen och det fick smälta ihop, efter det blandade jag i resten, läs noga hur ni ska göra på denna för den kunde tydligen skära sig om man har otur!!
 
    
 
Nu är cupcakesen klara, tyvärr så hade jag inne dem lite för länge, det skulle vara inne 15 min men när jag kände då var de jätte degiga och 4 min senare va det för torra =( typiskt!
 
 
Nu är det dags att spritsa!
 
      
 
 
 

DUMLECUPCAKES

12 st

 3 ekologiska ägg
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao av god kvalitet
1 nypa salt
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 msk kallt kaffe
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

 1 påse dumlekolor

 1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
4. Smält smöret och blanda det med vispgrädden.
5. Blanda ner det i äggsmeten och tillsätt kallt kaffe.
6. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
7. Rör ner chokladen i smeten.
8. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
9. Tryck ner 2 dumlekolor i varje form.
10. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter.

Låt svalna.

 CHOKLAD GRANCHE FROSTING

 250 g mörk kvatitetschoklad 70 %
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk ljus sirap
1 nypa flingsalt
1 msk smör
100 g philadelphiaost

 

1. Hacka chokladen fint i en hushållsmixer.
2. Koka upp vispgrädde, sirap och flingsalt och häll det över chokladen under mixning. Tillsätt smör och philadelphiaost och pulsmixa (tryck av och på, av och på). Obs! Mixa bara tills krämen precis gått ihop, mixar man för länge skär den sig.
3. Använd en sprits med stjärntyll och spritsa frostingen på kakorna.

Dessa va okej, alla här hemma tyckte om dem. Men jag känner ..nja... de hade kanske varit godare om jag tagit ut dem direkt efter 15 min och struntat i att det va kletiga. Det får endast 2 av 5 av mig. Inga som jag känner att jag kommer göra igen.

Måste nog erkänna att lite besviken på dem är jag, hade hoppats på mer... Nu hoppas jag att påsk muffinsarna blir godare =)
 
Är det någon där ute som vet vart jag kan köpa billiga och snygga cupcakes formar?? ( förutom på ullared )
 
Nu va det slut!
 
Ha en riktigt bra lång helg alla där ute och glöm inte av det söta i livet! <3
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0