Blueberry lemon cupcakes

En trist långfredag fick bli blueberry lemon cupcakes fredag! Skulle ju baka dessa till morgondagens påskmiddag men C hade redan köpt en cheescake som vi skulle ha som efterrätt istället så, ja det fick bli idag istället. Så nu har vi fika hemma hela helgen =) Not bad at al!
 
 
Det var verkligen ett jätte enkelt recpet detta, bara vispa ägg och socker fluffigt och blanda de torra ingredienserna i en separat skål och vända i ägg smeten. Sedan va det i med det rivna citronerna och citronsaften. Klart!
 
      
 
Och givetvis MÅSTE man smaka på smeten!   Va en "vis" kille som en gång sa till mig att det finns inga riktigt BRA bagare eller kockar som är smala. Kanske kan stämma, smaka måste man ju ;-)
 
Sedan va det dags att fylla formarna med hälften av smeten och sedan fylla på med lite blåbär, det står färska men jag hade stora frysta. Blev bra men de kanske inte va lika smakrika som de små eller färska skulle vara.
 
    
 
Det hade inte så mycket färg på sig efter 20 min men det va väldigt fina i profil!
 
 
Nu va det bara att låta dem kallna och då går vi på frostingen. Har ni aldrig gjort denna frosting förut så GÖR DEN!!! Den är himelsk och passar till alla möjliga cupcakes, inte bara denna.
 Den är inte bara super god den är också super enkel =) Lika mycket smällt vit choklad (gram) som philadelfiaost
 
      
 
Först så började jag spritsa så som Leila hade gjort, men det blev verkligen inte snyggt, va inte speciellt snyggt i hennes bok heller om jag ska va ärlig. Så jag gjorde på detta sättet istället, inte det vackraste jag gjort men ...det va iaf gott! =)
 
    
 
 
Glad Påsk!!!
 

Blueberry Lemon Cupcakes, 12 st

Recept från Leila Lindholms Hello Cupcake
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
0,75 dl mjölk
2,75 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 2 citroner
2,5 dl färska blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Smält smör, häll i mjölk och blanda med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulvrer och salt och vänd ner det i smeten. (Vispa inte ner det). Blanda i skal och saft från citronerna. Varva smeten med blåbären i formar, fyll de till ca 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min.

White Chocolate Frosting
Hämtat från Leila Lindholms böcker
200 g vitchoklad
200 g philadelphiaost

Hacka chokladen och smält i ett vattenbad  ( Jag smälte det i micron, funkade kanon). Låt svalna lite och rör sedan ihop med philadelphian ( jag använde elvispen). Spritsa/bre sedan på cupcakesen.

 
Dessa var som jag skrev innan väldigt enkla att göra och det var goda. De får 3,5 av 5 möjliga. Inga har ännu slagit sweet potato cupcakesen.
 

Saftiga!
 
Ha nu en mysig påsk och glöm inte av det söta i livet!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0