Sticky pecan upside-down cupcake

Då va det dags igen! =)

Denna gången blev det Leilas Sticky pecan upside-down cupcake. Va faktiskt ganska nyfiken på denna lilla sak. Och den va helt okej, en sak va bara att det skulle vara lite mindre honung i kolan, kanske byta ut honungen mot sirap, fast jag vet inte om det hade funkat men har för mig att man brukar ha sirap när man gör sånt. Ja det va bara en tanke men gör ni denna så ta flytande honung istället som inte har lika kraftig honungssmak som vanlig honung har.
 
Jag började med att droppa en droppen med flytande honung i formarna och penslade runt lite ( för att kolan ska losna lätt) Sedan gick jag på att göra kola "såsen"
 
    
 
Kolan ska bara koka ihop nån minut. Sedan skulle man dela på pecanen i mitten, ( tycker de ser ut som små hjärnor =) hehe)
 
 
När kolan va klar skulle man ta ca en matsked i formarna och sedan fördela ut pecanen. Jag köpte en 100g påse, vet inte hur mycket det va, man skulle ha 3 dl men det blev det kanske inte men räckte bra ändå!
 
Sedan va det ju dags att gå på själva cupcake smeten, den var enkel att göra och allt gick fort.
 
     Vispa socker och ägg pösigt
 
Vi har dessa burkar till bakpulvert och vanilj sockret, det gäller att ta rätt ^^
 
I denna cupcake smeten skulle det vara lite kryddor, det va inte alls mycket av varje, men det kanske är en liten smak ton av dem i cupcaken. Man kan se små små prickar av de i mjölblandningen. Smeten blev god iaf!
 
   
 
När smeten va klar va det bara att bygga på cupcakesen, kolan och pecanerna ska ju ligga i botten.
 
 
In i ugnen i 15 min ( jag håller ju nu mera på tiden fullt ut!)
 
  
 
Sen va det dags att vända och ta ur dem ur formarna ( ta alltså inte dina finaste formar för det är bara bort kastat!)
 
 
 
 
De ser allt bar goa ut iaf! =)
 
    
 
Och det va de!! Ingen jätte hitt men, hm, ska vi säga 2,5 av 5.
Tycker det är riktigt kul att "tvinga" sig själv att testa nya grejer =) Nästa recept i boken är 4 of juli cupcakes men den kommer jag faktiskt hoppa över och göra just 4 juli =) Så nästa recpet blir inte en cupcake utan en whoopies, en peanut butter whoopies. ( dregglar redan) Jag har aldrig gjort sånna innan så det ska bli riktigt kul att prova! Men det får bli nästa helg, tror jag iaf. Håll koll! Det får ni bara inte missa! =)
 
Sticky pecan upside-down cupcake

12 CUPCAKES

Recept ur Leilas bok ”Hello cupcake!”.

Pekannötskola:
50 g smör
2 msk honung
½ dl farinsocker
3 dl pekannötter ( ca, jag använde 100g )
smält smör till pensling av formarna

Cupcakes:
2 ekologiska ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
75 g smör
½ dl mjölk
2 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
½ tsk malen kanel
½ krm malen nejlika
1 nypa salt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Börja med kolan: Smält smör, honung och farinsocker i en kastrull under omrörning och låt koka ihop till en kola under någon minut. Ta bort från värmen.
3. Halvera pekannötterna på längden.
4. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt, och pensla dem med smält smör.
5. Häll knappt 1 msk av kolan i varje form och fördela de halverade pekannötterna över kolasmeten.
6. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
7. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
8. Blanda vetemjöl, bakpulver, kanel, nejlika och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
9. Fyll smeten över pekannötterna. Grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna något, vänd sedan kakorna uppochner. Dra försiktigt av pappersformarna innan de svalnat.


Hoppas ni haft en skön helg och att ni får en toppen vecka! Glöm inte av det söta i livet! <3

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sweettoothcupcake.blogg.se

Glöm inte det söta i livet!

RSS 2.0